Malus – Prydeple

Malus asiatica POESI® E

Perleeple POESI® E (utvalgt ved Sanda Planteskole)

Svært blomsterrik! Vakre hvite blomster med tallrike små epler i rødoransje til gult. Bladene er fliket og høstfargen er oftest gulrøde. Blir en stor busk eller lite tre, ca 3m. Meget vinterherdig.

Herdighet: H6-7

Mer om Perleeple POESI® E på hjemmesiden til Eliteplanter

Malus ‘Dolgo’ E

Prydeple ‘Dolgo’ E

5-8 meter høyt, verdifullt lite tre med flotte farger på blomster og frukter. Trives best i sol/halvskygge.

Herdighet: H5

Mer om Prydeple ‘Dolgo’ E på hjemmesiden til Eliteplanter

Malus purpurea ELISE® E

Prydeple ELISE® E (utvalgt ved Sanda Planteskole)

3-4 meter høyt tre med svært rik blomstring om våren. De vakre rosa blomstene er virkelig et blikkfang. På høsten får treet rødlige blader og små, mørkrøde frukter.

Herdighet: H5

Mer om Prydeple ELISE® E på hjemmesiden til Eliteplanter

Malus purpurea MARI® E

Prydeple MARI® E (utvalgt ved Sanda Planteskole)

3-4 meter høyt, nytt prydepletre med overdådig blomstring av dyprøde blomster. Sterk mot sykdom. Rustrøde høstfarger.

Herdighet: H5 (klarer seg på 700 moh på Lifjell)

Mer om Prydeple MARI® E på hjemmesiden til Eliteplanter

Malus toringo var. sargentii fk Ås E

Sargenteple frøkilde Ås E

1,5-2,5 meter høy busk med opprett, tett vekst. Sargenteple frøkilde Ås har robust, opprett og bred vekst og blir 1.5 – 2.5 m høy. Greinene er stive og danner sammen med buskens greintorner en tett, nesten ugjennomtrengelig busk. Tidlig om våren får den epleblomster som sitter i knipper. Blomstene er rosa i ballongstadiet og hvite som fullt utsprunget. Svært dekorative ildrøde frukter som vanligvis sitter lenge på. Hver frukt er 5-8 mm i diameter, men de sitter i knipper på 5 – 10 frukter og synes derfor godt. Bladene får en lysende gul høstfarge. Opprinnelig fra Japan.

Krav til vokseplass / bruk
Busken er nøysom, men trenger sol for å gi rik blomstring og fruktsetting. Den er vindsterk og utvikler seg godt i veianlegg. Det er gode erfaringer med bruk av sargenteple frøkilde Ås i Sør-Norge til og med klimasone 6, og på lune plasser så langt nord som Nordland og Sør-Troms.

Sargenteple frøkilde Ås er ei frisk plante som gjerne kan brukes mer, både til fri hekk, i gruppe eller som et enkeltstående innslag. Planteavstand ca. 1,2 m gir god sammenvoksing.

Herdighet: H6

Mer om Sargenteple frøkilse Ås E på hjemmesiden til Eliteplanter